Contractmanagement

Contractmanagement

Het Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland betrekt cliëntervaringen, jeugdhulpaanbieders en andere belanghebbenden actief bij de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de inkoopstrategie.Goed contractmanangement draagt bij aan rechtmatigheid, doelmatigheid en risicobeheersing. Het bevordert dat alle partijenen bij een overeenkomst volledig voldoen aan hun verplichten, zodat voldaan wordt aan de operationele doelstellingen van het contract en de doelstellingen van de gemeenten. 

Het RSJ IJsselland houdt toezicht op dat aanbieders voldoen aan de voorwaarden en eisen van de raamovereenkomst kwaliteit en heeft een adviserende rol naar bestuurders met betrekking tot passende afspraken voor prestatieverbetering, de voortzetting of het verbreken van een contract met de jeugdhulpaanbieder. (Gemeenschappelijke regeling artikel 4/ dienstverleningsovereenkomst art. 3.6/3.7)

De contractmanagers van het RSJ IJsselland hebben drie hoofdtaken:

1. Signaleren en verbeteren

  • signaleert en verduidelijkt de werking van de raamovereenkomst;
  • lost operationele knelpunten op en toetst vraagstukken op relevantie;
  • inventariseert risico’s; zowel individueel als regionaal en de impact op langere termijn.

2. Staat in verbinding met en is eerste aanspreekpunt voor de gecontracteerden.

3. Gespreksvoerder met de jeugdhulpaanbieder over rechtmatigheid en doelmatigheid, passend bij het IJssellands inkoopmodel. Het contractmanangement voert daarvoor prestatiedialogen en ziet toe op het juist gebuik van de diverse protocollen (bijvoorbeeld het administratieprotocol) en neemt de ervaringen van de zorgaanbieders mee in de verbetereing van de raamovereenkomst, diverse protocollen en samenwerkingsafspraken.